Krigsrubrik: Facebook tar betalt!

I veckan har krigsrubrikerna avlöst varandra i såväl sociala medier som i traditionellare nyhetsmedier. Facebook hotar med att börja ta betalt för att företag och andra sidägare ska kunna optimera spridningen av sina budskap – dessutom efter att de rapporterat en mindre vinstökning än förväntat. Hu, så oetiskt och fruktansvärt. Eller?

Facebook lurade mig! skriver bloggaren Matti Palm, och spår Facebooks undergång, precis som SVT:s Nanok Bie här. Själv länkade jag till den mycket läsvärda bloggposten ”I want my friends back” härom dagen, på samma tema. Men. Vänta nu. Vad handlar det om?

Facebook är ett börsnoterat kommersiellt företag, det är ingen offentlig plats, inget digitalt torg. Man glömmer lätt det. Företag och organisationer (och privatpersoner) använder Facebook i marknadsföringssyfte – mer eller mindre gratis.

När det här kommersiella företaget inför nya system för att kunna ta betalt av företag som vill optimera räckvidden av sin marknadsföring på allas vårt favoritforum – blir det krigsrubriker och ilskna inslag i public service-tvs största nyhetsprogram. Är det inte lite konstigt?

Och det här med räckvidden, Edgerank?
För det första når man aldrig alla sina ”gillare” med ett inlägg. Många är offline, just när du publicerar ett inlägg. Andra har så stora flöden att de inte hinner bläddra fram till just ditt inlägg innan de loggar ut. Åter andra har valt att inte se dina inlägg. Det vet du inget om. Om detta har det också bloggats, till exempel av mycket läsvärda JonLoomer.

Även svenska Facebookskolan har försökt svara på frågan ”Varför ser inte alla våra fans våra inlägg.” Alla fans kommer aldrig att se alla inlägg. Så är det. Men räckvidden har ju droppat, det syns ju i statistiken! Ja, även därom tvista di lärde, men alldeles oavsett det inför Facebook nya betalsystem och nya sätt att annonsera och optimera annonsernas synlighet hela tiden. Dock följer också alltid olika inställningsmöjligheter för konsumenterna, för att kunna väja undan alltför aggressiv annonsering.

Ärligt talat, är inte privatpersoners uppriktiga gillande, delande och kommenterande alldeles för viktiga för såväl Facebook som alla de företag och organisationer som har närvaro där, för att det ska vara läge för revolution på grund av att det införs nya regler för betald annonsering?

Jag menar, blir det för mycket annonser och för snårigt för folk att kunna välja och väja undan budskapen så kan vi alltid logga ut. Allihop på en gång, eller en i taget. Glöm inte det.

( Lucas Santtana – Now No One )